Notater om europas-historie.net

Denne bloggen forteller om utviklinga av nettstedet www.europas-historie.net og lar interesserte delta i utviklinga ved å bidra med meninger og kommentarer.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

Jeg er utdannet til cand.polit - har samfunnsvitenskapelig embetseksamen av høyere grad - og er så glad i bøker og historie at jeg prøver å skape en uavhengig levevei å arbeide med bøker på internett.

tirsdag, februar 21, 2006

Første Notater

Hallo!

21. februar 2006, og jeg begynner å skriver denne bloggen sidene jeg ønsker å fortelle om hvordan jeg arbeider med europas-historie.net, og gi leserne mulighet til å komme med reaksjoner. Dessuten er jeg ny som bruker av dette programmet, og må derfor regne med at jeg kanskje ikke helt finner fram de første dagene.

Det har vært stadig framgang i arbeidet med europas-historie.net i det mengden tekster har økt og antallet lesere har økt enda sterkere. Jeg begynte å skrive med omtrent ingen lesere, men i løpet av de årene som er gått har antallet lesere økt med mellom 60% og 80% hvert år, og det er så mye at dersom det fortsetter i en del år framover vil dette nettstedet kunne bli til noe, og dersom jeg fortsetter å skriver skulle jeg også tro at antallet lesere vil fortsette å vokse.

For å kunne gjøre dette arbeidet leser jeg mange bøker, og svært mange bokanmeldelser. Jeg leser jevnt over flere anmeldelser av nye bøker om historie hver dag. Og mange av bøker er så interessante at jeg ville kunne ønske å lese dem og fortelle om dem. Jeg kan tenke meg blant annet å bruke denne bloggen til å fortelle om interessante bøker som jeg leser om, men der jeg får ikke tid til å lese selve boka. Og om interessante bøker som jeg leser, men ikke får skrevet om ellers.


Dessuten ønsker jeg å tjene penger på dette. Derfor vil oppfordre alle som liker å lese det som skrives her om å kjøpe bøker over sidene her, eller blekk etc. Det er den beste måten å sikre at jeg fortsetter å skrive - det er så mange tusen lesere innom disse sidene i veka at dersom de som leser stoffet her kjøpte de bøkene som de kjøper, eller blekk til skriverne sine her, så ville jeg ha ei inntekt, og da vil jeg med sikkerhet fortsette å skrive i mange år framover.


De bøkene som jeg har foran meg nå og som jeg kommer til å bruke til å skrive flere tekster er Hew Strachans store "The First World War" - bind I: "To Arms", og Margaret Lavinia Andersons "Practicing Democracy" og Terence Zaubers "Inventing the Schliffen Plan".

Man vil se at det er mulig å komme med kommentarer, og det vil jeg sette pris på!

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dette er bare en test for å se hvordan dette systemet fungerer. Takk for alt det interessante lesestoffet!!!!!

februar 21, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hei.
Synes du gjør en fabalaktig jobb, og vil oppfordre alle som leser og bruker og har nytte av dine sider også å klikke litt på dine Google-reklamer. Alle bekker små...., vil kunne hjelpe på inntekten.

Keep on the good work!!!!

mars 01, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hei!
Jeg synes alle som leser og har nytte og glede over alt du skriver, kan huske å klikke litt på Google-reklamene på dine sider. Det er det minste vi kan gjøre for å hjelpe litt til på din økonomi, og takke for det arbeidet du gjør.

:-)

mars 01, 2006  
Blogger www.europas-historie.net said...

Jeg må kommentere den siste kommentaren med å si at jkeg synes det er hyggelig å få ros for det arbeidet som jeg gjør, men jeg kan ikke og ikke vil oppfordre noen til å klikke på annonsene fra Google, tvertimot tar jeg avstand fra en oppfordring til dette!! - det er bare dersom man finner annonsene interessante at man klikker på dem, og ikke for å hjelpe meg!!!! Derimot vil jeg oppfordre alle til å kjøpe bøker og blekk etc over sidene mine - Hilsen Tor Førde.

mars 01, 2006  
Anonymous Anonym said...

Veldig godt stykke arbeid. Vurderer du å utgi dette etterhvert? Er det mulig å kjøpe utskrifter av stoffet samlet, evt kjøpe utskriftsvennlige utgaver av hele stoffet?

mvh
Fredrik

mars 15, 2006  
Blogger www.europas-historie.net said...

anonymous skrev: Veldig godt stykke arbeid. Vurderer du å utgi dette etterhvert? Er det mulig å kjøpe utskrifter av stoffet samlet, evt kjøpe utskriftsvennlige utgaver av hele stoffet?

Svar: Dersom det er stor nok interesse for det. Utskriftsvennlig format blir vel enten som Word-dokument eller som pdf-fil? Hva er å foretrekke? Det koster en del penger å kjøpe disse programmene, men dersom jeg fikk salg stort nok til å betale dem ville jeg nok gjøre det. Jeg vil gjerne ha reaksjoner på dette.
Hilsen Tor Førde

mars 15, 2006  
Blogger www.europas-historie.net said...

Hei anonymous Fredrik!

Jeg har arbeidet for å finne en billig og grei måte å lage utskriftsvennlige versjoner av tekstene på, og funnet flere måter. Jeg oppdaget et program som heter "Pfd Create" som bare koster 50 dollar og som slik at det installerer seg som en alternativ skriver for alle program som det er mulig å skrive ut fra, men det "skriver" ut produktet som ei fil i pdf-format. Jeg har prøvd dette på flere forskjellige program, og det er forskjeller, selv om det alltid blir produsert utskriftklare versjoner av tekstene. Er teksten å foretrekke med utseende som et vanlig Worddokument, eller i samme stil som websidene, altså med en del røde bokstaver og svakt farget bakgrunn?? Dersom teksten skrives ut som pdf-fil fra tekstbehandleren til OpenOffice fungerer de enkelte elementene i innholdsoversikten som lenker til de delene i teksten som de viser til, men dette er ikke tilfelle dersom teksten lages til pdf-fil av en utskriftfunksjonen i en tekstbehandler eller i min gamle versjon av Word. Dette spiller en rolle dersom man skal lese pdf-fila på skjermen, men dersom man skal skrive den ut spiller det ingen rollen. Penest ser teksten ut dersom det skrives ut fra ei pdf-fil som er produsert av en webbrowser, synes jeg. Det er også raskest å lage filene på den måten, og derfor kommer jeg til å gjøre det så sant ingen skulle ha gode argumenter for at jeg skulle produsere dem på en annen måte. Jeg er mottakelig for andre forslag!!

Ja nå er det bare å bestille utskriftklare versjoner av tekstene, det kan gjøres fra www.europas-historie.net/betal.htm
Man kan finne fram til denne fila gjennom linken "kjøp og Salg" på index-sida, eller direkte skriver denne linken inn i browseren.
Der kan man også tegne seg for et års adgang til alle tekster i utskriftvennlig versjon.

Hilsen Tor Førde

mars 17, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home