Notater om europas-historie.net

Denne bloggen forteller om utviklinga av nettstedet www.europas-historie.net og lar interesserte delta i utviklinga ved å bidra med meninger og kommentarer.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

Jeg er utdannet til cand.polit - har samfunnsvitenskapelig embetseksamen av høyere grad - og er så glad i bøker og historie at jeg prøver å skape en uavhengig levevei å arbeide med bøker på internett.

onsdag, mai 21, 2008

Maktens sener: Krig, penger og den engelske staten 1688-1783

En ny tekst er i dag 21. mai 2008 lagt ut på www.europas-historie.net. Den bygger på John Brewers bok "The Sinews of Power - War, Money and the English State, 1688-1783" som kom ut på Harvard University Press i 1988.

Boka forteller at fra England ble drevet ut av Frankrike ved slutten av Hundreårskrigen og fram til 1688 var England ei lite betydelig militær makt. Men etter 1688 og i det følgende århundret ble England både ei stormakt i europeisk målestokk og ei global stormakt. Det er beretningen om hvordan dette kunne skje John Brewer forteller. Det er beretninga om hvordan engelskmennene ble det hardest beskattede folk i Europa, og om hvordan Parlamentet ble krumtappen i stat og samfunn for å kontrollere staten og dens bruk av skattepengene.

Hilsen
Tor Førde
email: torforde@online.no

3 Comments:

Blogger Fru Gran said...

Jeg bare lurer på om du har avtale med forfatterne/forlagene du oversetter/henter det du legger ut på nettet fra?
Hvorfor/hvorfor ikke i så fall?

Hilsen A. Gran

juni 11, 2008  
Blogger www.europas-historie.net said...

Hallo fru Gran.

Jeg kjøper de bøkene som jeg bruker i bokhandel eller låner dem på biblioteket. Og jeg finner ofte fram til bøkene ved å se dem referert til i andre bøker, eller ved omtaler i debatter etc. Jeg har ikke kontakt med forfattere eller forlag, men abonnerer på viktige tidsskrift som "Past and Present" og "Journal for modern history", og finner bøker gjennom dem. Jeg følger også debatter om historie på internett. Og leser mange bøker om historie. Og det holder vel.

Med hilsen
Tor Førde
epost: torforde@online.no

juni 12, 2008  
Anonymous Anonym said...

Eng utkonkurrerade ju Holland och tog över handeln - var ju förr flera gånger rikare

en del hi på bloggar
http://ktan2206.blogspot.com/
http://myawesomecoreradtasticblog.blogspot.com/

Jag vill bara tips om

http://bloggnyheter2.blogspot.com/

Bla siffran var kommer knarket ifrån Afghanistan
Narkotika +30% halvår 2008
2026 beslag opium ny företeelse (102 kg)
5,5 ton Kat och 412 cannabis

juli 30, 2008  

Legg inn en kommentar

<< Home