Notater om europas-historie.net

Denne bloggen forteller om utviklinga av nettstedet www.europas-historie.net og lar interesserte delta i utviklinga ved å bidra med meninger og kommentarer.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

Jeg er utdannet til cand.polit - har samfunnsvitenskapelig embetseksamen av høyere grad - og er så glad i bøker og historie at jeg prøver å skape en uavhengig levevei å arbeide med bøker på internett.

mandag, mars 13, 2006

Teknisk informasjon

Først vil jeg nevne at det kan være en fordel å ha en leser for RSS for det gjør det svært enkelt å følge med i det som skrives her om utviklinga av www.europas-historie.net siden jeg her vil poste informasjon om nye artikler og annet. Den mest brukte browseren, Microsofts Internet Explorer, får innebygget leser for RSS i neste versjon, versjon sju som kommer i løpet av inneværende år. Men allerede nå har f.eks Opera innebygget leser for RSS. Opera kan hentes fra www.opera.com. Eller man kan laste ned Firefox som det er link til på www.europas-historie.net og installere Sage som er en utvidelse av browseren som leser RSS.

Søndag 12. mars foretok jeg noen tekniske endringer ved websidene på www.europas-historie.net. Det skyldes at jeg så på dem i Firefox, og de så ikke ut som jeg er vant til å se dem i Internet Explorer. Mellomrommene mellom avsnittene i tekstene var nesten borte når Firefox viste tekstene. Det jeg da gjorde var at jeg gikk til fila europas-historie.css som bestemmer hvordan tekstene skal vises. Der er det ei avdeling som kan brukes til å fastsette hvordan avsnitt vises. Det eneste jeg har brukt denne avdelinga til fram til nå er å fastsette at avsnittene skal begynne med en stor og rød bokstav som er litt innrykket, siden jeg synes at dette er litt stilig og pynter opp. Nå la jeg informasjon inn i denne avdelinga som forteller browseren at det skal være mellomrom rundt avsnittene, og Firefox viser nå tekstene på en måte som jeg er fornøyd med. Internet Explorer viste automatisk et mellomrom av høvelig størrelse mellom avsnittene uten at jeg trengte å fastsette størrelsen på dette bare ved at jeg la inn koden for mellomrom/avsnitt.


Jeg bruker wordpad for å skrive tekstene, og alt av kode skriver jeg manuelt. Det betyr at det kan hende at jeg gjør skrivefeil. Jeg har oppdaget at det har hendt at jeg har gjort feil som har ført til at tekster ikke har kunnet leses i sin helhet. Alle tekstene har nederst referanse til de bøkene som teksten bygger på og navnet mitt og informasjon om at de inngår i europas.historie.net. Dersom det ikke er mulig å lese en tekst så langt vil jeg gjerne bli informert om dette slik at jeg kan rette på det!!
Hilsen Tor Førde

0 Comments:

Legg inn en kommentar

<< Home