Notater om europas-historie.net

Denne bloggen forteller om utviklinga av nettstedet www.europas-historie.net og lar interesserte delta i utviklinga ved å bidra med meninger og kommentarer.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

Jeg er utdannet til cand.polit - har samfunnsvitenskapelig embetseksamen av høyere grad - og er så glad i bøker og historie at jeg prøver å skape en uavhengig levevei å arbeide med bøker på internett.

mandag, juli 25, 2011

Kondolerer.

Kondolerer.

Kjære alle sammen.

Jeg vil uttrykke min sorg, bestyrtelse og forvirring over den tragedien som har rammet AUF, regjeringskvartalet og Norge ved den tragedien som nylig har funnet sted.

Selv hadde jeg en personlig glede over regjeringskvartalet siden det var flittige lesere av websidene mine om Europas historie, http://www.europas-historie.net/, der. I en periode hadde jeg adgang til den loggen som produseres av webserveren som nettstedet mitt lå på. Der noteres data om hver eneste forespørsel til nettstedet. Blant disse dataene er IP adressene til de datamaskinene som ber om data fra nettstedet mitt. Ved hjelp av WHOIS servere som ligger på internett kan man få vite hvem som disponerer disse IP adressene, og slik oppdaget jeg at jeg hadde hyppige lesere i regjeringskvartalet, noe som gledet meg. Dette førte til at jeg ble kontaktet av statsminisertens kontor og bedt om råd til statsministerens nyttårstale i 2009, noe jeg nylig har nevnt i bloggen til www.europas-historie.net - (Se http://europas-historie-net.blogspot.com/2011/05/hjelp-til-statministerens-nyttarstale.html)

Siden jeg har studert Europas historie intenst og flittig i mange år kan jeg si noe om den oppfatninga om Europas historie som Anders Behring Breivik har gitt uttrykk for. Den europeiske kulturen er slett ikke monolittisk, men har alltid vært svært sammensatt og omfattet uforenlige impulser, som voldsforherligelse og pasifisme. Blant de aller verste fiendene til de europeiske befolkningene har nettopp ridderne vært, disse profesjonelle drapsmennene som støttet de dynastiene som undertrykte og utarmet de europeiske befolkningene og søkte å hindre Europas folk i å utvikle seg og sine evner. Det er disse drapsmennene - ridderne - man får inntrykk av at Breivik vil forherlige, og de har vært de europeiske befolkningenes verste fiender opp gjennom tidene.

Det har vært enorm framgang her i verden i etterkrigstida, og denne framgangen skyldes at det i Europa ble utviklet åpne samfunn som var i stand til å utvikle seg og organisere seg selv i stadig større frihet ut fra egne initiativ, i et stort mangfold, som samtidig ble et stadig mer inkluderende og solidarisk fellesskap, som også sikrer individuelle rettigheter for alle. Denne utviklingen begynte ved at det ble utviklet samfunn som ikke lenger var basert på slektskap, men som i prinsippet inkluderte alle. Dette er ei utvikling som vi studerer nærmere.

Og dette siste er det avgjørende idealet: åpne samfunn som var i stand til å utvikle seg og organisere seg selv i stadig større frihet ut fra egne initiativ, i et stort mangfold, som samtidig ble et stadig mer inkluderende og solidarisk fellesskap, som også sikrer individuelle rettigheter for alle.

Vi sees!

Hilsen
Tor Førde

0 Comments:

Legg inn en kommentar

<< Home