Notater om europas-historie.net

Denne bloggen forteller om utviklinga av nettstedet www.europas-historie.net og lar interesserte delta i utviklinga ved å bidra med meninger og kommentarer.

Mitt foto
Navn:
Sted: Norway

Jeg er utdannet til cand.polit - har samfunnsvitenskapelig embetseksamen av høyere grad - og er så glad i bøker og historie at jeg prøver å skape en uavhengig levevei å arbeide med bøker på internett.

tirsdag, april 18, 2006

Ny tekst: Ruhrkrisen 1923-24.

I morgen, onsdag 19. april, legges en ny tekst ut på www.europas-historie.net

Den boka som denne teksten om Ruhrkrisen i 1923-24 er bygd på er skrevet av Conan Fischer som er professor i europeisk historie ved University of Strathclyde i Glasgow. Boka kom ut i 2003 på Oxford University Press, og heter "The Ruhr Crises, 1923-1924". Krisen bestod i at Frankrike og Belgia okkuperte Ruhr, og befolkninga der innledet en passive motstandskampanje der de nektet å samarbeide med okkupantene. Denne passive motstanden medførte nød og store prøvelser for befolkninga, og var ødeleggende for tysk økonomi og for Weimarrepublikken.

Kölnische Zeitung skrev at fram til januar 1923 hadde et tog hver halve time forlatt Ruhr på vei til Frankrike lastet med minst tusen tonn kull eller koks. Det var 1.440.000 tonn kull eller 1.800.000 tonn kull og koks hver måned. Dette var den store skalaen leveransene av krigserstatninger til Frankrike foregikk i. Frankrike fikk større mengder kull og koks gratis fra Tyskland enn Frankrike brukte, og solgte deler av det kullet landet mottok til dumpingpriser på verdensmarkedet, og ødela derfor markedene for kullgruveindustrien. Likevel var Frankrike ikke fornøyd, og da krigserstatningskommisjonen kom fram til at Tyskland ikke hadde levert så mange telefonstolper som det var pålagt brukte Frankrike dette som begrunnelse til å okkupere Ruhr. Men den passive motstanden mot okkupasjonen stoppet i stor grad leveransene av kull og koks til Frankrike.

Jernbanene i Ruhr ble lammet bare få dager etter at den passive motstanden begynte. Dermed ble det ikke lenger fraktet kull og koks til Frankrike. Bare en begrenset passasjertrafikk fikk foregå og noen leveranser mellom bedriftene ble formidlet. Mens de allierte myndighetene slet for å overtale jernbaneansatte til å gjenoppta leveringene av krigserstatningskull greide de bare å overtale 357 personer av de 170.000 ansatte i Reichsbahn til å bryte boikotten, selv om de rekrutterte noen ufaglærte hjelpearbeidere. Den samme motstanden som oppstod på jernbanene oppstod også på nettverket av kanaler.

Conan Fischer skrev at det er foretatt svært få grundige studier av det som foregikk i Ruhr, selv om denne okkupasjonen ofte er nevnt. Derfor er det på tide at det som foregikk blir grundig studert.

Denne teksten legges altså ut i morgen, onsdag 19. april. Deretter vil jeg skrive om Englands historie, og kommer først med en oversiktstekst som svært kortfattet og skjematisk forteller om noen viktige personer og begivenheter og tidfester dem.

Etter dette er det trolig at jeg kommer med noen tekster om den industrielle revolusjonen i England. Jeg har liggende noen bøker om denne, blant andre andre utgave av Joel Mokyrs bok "The British Industrial Revolution" og Steven Kings og Geoffrey Timmins "Making sense of the industrial Revolution - English economy and society 1700-1850". Disse to bøkene vil jeg studere for å kunne bruke dem som underlag for tekster om den industrielle revolusjonen. Og ellers har jeg stor glede hver gang jeg kan registrere at noen har benyttet noen av de kommersielle tilbudene som er på finne på sidene mine.

Med hilsen
Tor Førde



0 Comments:

Legg inn en kommentar

<< Home